Po několika pokusech s organizací tak náročného podniku v minulých letech se zdá, že se našel provozuschopný model, který splní jak požadavky vodáků, tak i zájmy půjčoven lodí a kempů, a zároveň si sám na sebe vydělá. Není totiž tajemstvím, že dopravce v minulých letech s tímto projektem skončil v červených číslech a zvažoval odchod z této štace. Ona sezóna je zde poměrně krátká a vzniká tady nárazová poptávka, kdy jeden den by chtěli jet všichni a druhý den je řidič v autobuse sám, protože třeba začalo pršet. Postavit jízdní řád v těchto podmínkách je tak značně složité a bez dotací kraje, které hromadnou dopravu regulují, ale také částečně křiví trh, se těžko hospodaří.
Přesto se blýská na lepší časy. Podnikatelé, kteří podnikají na řece pomalu dospívají k poznání, že tato služba sem patří, a že může pomoci vytvořit zájem návštěvníků regionu o splouvání Vltavy a navíc vzniká pozitivní obraz v povědomí široké vodácké veřejnosti, o tom, že tady služby fungují, jak mají. Proto se spojilo několik subjektů do tohoto podniku a společně s dopravcem JVA vytvořilo, doufejme, životaschopný model, který bude ku prospěchu všech.
Co vše si od této služby slibujeme? Vodácký autobus má významný vliv na snížení zátěže, kterou způsobuje hromadné přejíždění aut mezi kempy a tábořišti. Dále umožňuje vodákům, ubytovat se na víc dní na jednom místě, kde se jim líbí a popojíždět při splouvání řeky jak proti proudu, tak i po proudu, jak se jim zrovna zachce. To je přínosem i pro jednotlivé kempy a další ubytovatele, protože návštěvník, a nemusí to být jen vodák, zůstává na několik nocí. Zúčastněné půjčovny lodí dostanou do ruky nástroj, který jim umožní nabídnout komplexnější služby a získají tak určitou komparativní výhodu a náskok před konkurencí. Jejich zákazníci totiž mohou služby vodáckého autobusu využívat, zatímco ostatní jen v omezené míře.
Systém je postaven na principech smluvní dopravy. Pevný jízdní řád tedy neexistuje tak, jak jsme zvyklí ve veřejné dopravě, ale autobusy jsou pevně objednány zúčastněnými partnery na celou sezónu. Autobusy vyjíždějí v časech a dnech, které byly v minulých letech nejvíce frekventované, jsou tady naplánovány i posilové vozy na největší špičky. Raritou ve vozovém parku zůstává velkokapacitní kloubový autobus, který už není na silnicích běžně k vidění.
Teď je jen třeba celý systém důkladně otestovat v praxi a objednat dobré počasí tam nahoře, aby se nadcházející sezóna vydařila. Dopravci JVA a jeho řidičům přejeme pevné nervy a příjemné zákazníky a vodákům zase kvalitní služby na úrovni a ohleduplnou a bezpečnou jízdu šoférů po přeplněných silnicích.